Lampa błyskowa to obowiązkowy element w fotografii portretowej czy reporterskiej. Jeśli chcemy robić dobre zdjęcia, które nie będą „płaskie” i prześwietlone, lampa wbudowana w aparat może nam nie wystarczyć. Warto wówczas rozejrzeć się za lampą zewnętrzną. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy jej zakupie? Które parametry będą dla nas najważniejsze?
Lampa zewnętrzna a lampa wbudowana
Jeśli zajmujemy się fotografią portretową, to oprócz dodatkowego obiektywu, będziemy potrzebować również mocniejszego źródła światła. Zewnętrzne lampy błyskowe mają większą siłę błysku, dzięki czemu możemy z ich pomocą wykonywać zdjęcia z większych odległości. Wbudowane lampy świecą na wprost obiektu, przez co fotografie są nieco „spłaszczone”. Ponadto częściej też pojawia się niepożądany efekt czerwonych oczu u fotografowanych osób.
Wybór zewnętrznej lampy – najważniejsze parametry
Chyba każdy fotograf się zgodzi, że jednym z ważniejszych parametrów jest moc lampy, wyrażona przez liczbę przewodnią. Liczba ta określa, z jakiej odległości będziemy mogli poprawnie naświetlić obiekt znajdujący się na wprost lampy. Należy dodać, że odległość ta (wyrażona zwykle w metrach) mierzona jest przy ustawieniu czułości matrycy 100 ISO i otworze względnym obiektywu f/1. Jeśli jednak lampa jest wbudowana w obiektyw, to liczba przewodnia podawana jest dla minimalnej czułości matrycy. Możemy więc spotkać oznaczenie, gdzie obok odległości pojawia się wartość ISO. Pamiętajmy wówczas, że ta sama odległość, ale z większym ISO będzie świadczyć o większej mocy lampy.
Kolejny parametr, na który powinniśmy zwrócić uwagę, to szybkość pracy flesza przy seriach zdjęć. Chodzi tutaj głównie o czas ponownego ładowania oraz czas trwania błysku. W pierwszym przypadku mowa o szybkości ponownego wykonania błysku z maksymalną mocą. Przy nowych bateriach jest to zwykle kilka sekund, ale musimy pamiętać, że przy serii zdjęć baterie szybko się wyczerpują, dlatego niektórzy korzystają z dodatkowych baterii lub zewnętrznego zasilania lampy.
Czas trwania błysku to rzeczywisty czas trwania „wybuchu” flesza po naciśnięciu migawki. Zwykle na pełnej mocy jest to 1/1000 s. Jeśli chcesz zmniejszyć czas trwania błysku, warto zmniejszyć również moc lampy. Wówczas lampa będzie zużywać mniejszą ilość mocy i będzie się szybciej ładować. Jest to ważne szczególnie w przypadku fotografii sportowej, ślubnej czy reporterskiej.
Lampa studyjna czy reporterska?
Na rynku dostępne są lampy studyjne i reporterskie. Pierwsze z nich używane są przeważnie w studiach fotograficznych. Są to mocne, stacjonarne lampy – dużo większe i cięższe od reporterskich. Potrzebują zwykle zasilania sieciowego, ewentualnie podłącza się je do generatora. Mają większy zapas energii błysku niż lampy kompaktowe. Ze względu na swój rozmiar i małą mobilność używa się ich najczęściej w studiach. Ci, którzy potrzebują rozwiązania mobilnego, wybierają lampy reporterskie, zwane też systemowymi. Ustawia się je na sankach aparatu lub na przenośnym statywie. W fotografii plenerowej to właśnie one sprawdzają się lepiej.
Zanim zdecydujesz się na lampę, zastanów się, do jakich celów będzie przeznaczona. Warto też sprawdzić jej dodatkowe funkcje, np. możliwość zmieniania kierunku światła. Zewnętrzne lampy błyskowe znajdziesz na stronie e-oko.pl.